راه های مقابله با استرس در طول شیوع ویروس کرونا. بخش دوم

این روزها بحث بیماری کرونا موجی از نگرانی و اضطراب را در بین افراد جامعه ایجاد کرده است و اثرات روانشناسی منفی ،بر سلامت عموم مردم گذاشته است . از طرفی گسترش شایعات ،این نگرانی رو دوچندان کرده است .
ترس و اضطراب باعث ایجاد حساسیت افراد به علائم بدنی می شود به طوری که خیلی از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می کنند و احساس می کنند دچار بیماری شده اند و به بیمارستان و مراکز درمانی هجوم می آورند که این امر به نوبه خود باعث فشار بر سیستم درمانی میشود .

علائمی مانند ترس و اضطراب و افسردگی چه در مردم عادی و چه در کادر درمانی در این شرایط اگر افزایش یابد ، همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی در برابر ابتلا به بیماری ویروسی می شود . همچنین در شرایط کنونی ترس و نگرانی از ابتلا به این بیماری باعث بروز اختلالات روان تنی می شود ، اضطراب بیش از حد باعث می شود افراد شایعات را بیشتربپذیرند و برای کاهش ترس و نگرانی خود به شایعات دامن بزنند. گاهی افراد دچار احساس درماندگی می شوند و ممکن است فکر کنند این بیماری قابل کنترل نیست

۹- از فاجعه سازی و بیان مکرر نکات منفی و تنش زای این بیماری در جمع خانواده و دیگران خودداری نماییم.

۱۰- با توجه به اینکه شرایط موجود، منجر به افزایش اضطراب افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی می شود، توصیه می شود این گروه از مردم، از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرند.

۱۱- ما می توانیم از این موضوع تعبیر مثبت داشته و آن را فرصت بدانیم، چرا که می توان بسیاری از عادات بد رفتاری را تغییر داده و با توجه به اصول بهداشتی مطرح شده، آن را به یک رفتار حسنه تبدیل نماییم. رفتار هایی مانند عطسه کردن در جمع بدون داشتن دستمال و …

۱۲- سعی شود اطلاعات و اخبار لازم را از طریق منابع رسمی کشور دریافت گردد.


۱۳- با توجه به اینکه کودکان در دوره کودکی از تفکر انتزاعی و مفهومی کمتری برخوردار هستند و بیشتر موضوعات را عینی می نگرند، اخبار دریافتی بصورت واضح و بلند برای اعضای خانواده بازگو نگردد و تنها به نکاتی که می تواند زمینه های بهداشتی در ابعاد فیزیکی و روانی کمک کنند اشاره شود.


۱۴- افراد دارای زمینه اضطراب و استرس ،حتی الامکان از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های محرک زا همچون قهوه، نسکافه و … خودداری نموده و از دمنوش های گیاهی آرام بخش استفاده نمایند.


۱۵- از پذیرش و تایید هر نوع اخبار این حوزه خودداری نموده و با اتخاذ تفکر انتقادی نسبت به اطلاعات و داده های غیر واقعی، آنها را تحلیل و بررسی کنیم.


۱۶-از آنجائیکه اختلالات سایکوسوماتیک(بیماری های روان- تنی اختلالات جسمانی) نوعی از بیماری های جسمی هستند که منشا روانی دارند، لذا ترس، اضطراب و نگرانی بیش از حد در رابطه با این بیماری (کرونا)، ضریب ایمنی بدن را تقلیل داده و افراد را در مقابل شرایط فشار زا، آسیب پذیرتر می سازد. پس با حفظ خونسردی و رفتار هوشمندانه، ضریب ایمنی بدنمان را افزایش دهیم.

۱۷- با آنهایی که دوستشان دارید و به شما آرامش می دهند، به صورت تلفنی مکالمه کنید.

۱۸- خواب کافی و غذای سبک را تجربه کنید.

۱۹- به منظور کاهش استرس، ورزش های خانگی را با رعایت اصول بهداشتی و به همراه اعضای خانواده تمرین کنید.

دکتر فرود بهرامی متخصص روان شناسی


Check Also

اردوی جهادی۳۴ مجمع جهانی ایقان درمناطق زلزله زده اندیکا-خورستان مورخ: ۲۹مهر الی ۰۲آبان ۱۴۰۰

اردوی جهادی۳۴ مجمع جهانی ایقان درمناطق زلزله زده اندیکا-خورستان مورخ: ۲۹مهر الی ۰۲آبان ۱۴۰۰ (پنجشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *