قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اخبار / راه های مقابله با استرس در طول شیوع ویروس کرونا. بخش دوم

راه های مقابله با استرس در طول شیوع ویروس کرونا. بخش دوم

این روزها بحث بیماری کرونا موجی از نگرانی و اضطراب را در بین افراد جامعه ایجاد کرده است و اثرات روانشناسی منفی ،بر سلامت عموم مردم گذاشته است . از طرفی گسترش شایعات ،این نگرانی رو دوچندان کرده است .
ترس و اضطراب باعث ایجاد حساسیت افراد به علائم بدنی می شود به طوری که خیلی از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می کنند و احساس می کنند دچار بیماری شده اند و به بیمارستان و مراکز درمانی هجوم می آورند که این امر به نوبه خود باعث فشار بر سیستم درمانی میشود .

علائمی مانند ترس و اضطراب و افسردگی چه در مردم عادی و چه در کادر درمانی در این شرایط اگر افزایش یابد ، همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی در برابر ابتلا به بیماری ویروسی می شود . همچنین در شرایط کنونی ترس و نگرانی از ابتلا به این بیماری باعث بروز اختلالات روان تنی می شود ، اضطراب بیش از حد باعث می شود افراد شایعات را بیشتربپذیرند و برای کاهش ترس و نگرانی خود به شایعات دامن بزنند. گاهی افراد دچار احساس درماندگی می شوند و ممکن است فکر کنند این بیماری قابل کنترل نیست

9- از فاجعه سازی و بیان مکرر نکات منفی و تنش زای این بیماری در جمع خانواده و دیگران خودداری نماییم.

10- با توجه به اینکه شرایط موجود، منجر به افزایش اضطراب افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی می شود، توصیه می شود این گروه از مردم، از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرند.

11- ما می توانیم از این موضوع تعبیر مثبت داشته و آن را فرصت بدانیم، چرا که می توان بسیاری از عادات بد رفتاری را تغییر داده و با توجه به اصول بهداشتی مطرح شده، آن را به یک رفتار حسنه تبدیل نماییم. رفتار هایی مانند عطسه کردن در جمع بدون داشتن دستمال و …

12- سعی شود اطلاعات و اخبار لازم را از طریق منابع رسمی کشور دریافت گردد.


13- با توجه به اینکه کودکان در دوره کودکی از تفکر انتزاعی و مفهومی کمتری برخوردار هستند و بیشتر موضوعات را عینی می نگرند، اخبار دریافتی بصورت واضح و بلند برای اعضای خانواده بازگو نگردد و تنها به نکاتی که می تواند زمینه های بهداشتی در ابعاد فیزیکی و روانی کمک کنند اشاره شود.


14- افراد دارای زمینه اضطراب و استرس ،حتی الامکان از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های محرک زا همچون قهوه، نسکافه و … خودداری نموده و از دمنوش های گیاهی آرام بخش استفاده نمایند.


15- از پذیرش و تایید هر نوع اخبار این حوزه خودداری نموده و با اتخاذ تفکر انتقادی نسبت به اطلاعات و داده های غیر واقعی، آنها را تحلیل و بررسی کنیم.


16-از آنجائیکه اختلالات سایکوسوماتیک(بیماری های روان- تنی اختلالات جسمانی) نوعی از بیماری های جسمی هستند که منشا روانی دارند، لذا ترس، اضطراب و نگرانی بیش از حد در رابطه با این بیماری (کرونا)، ضریب ایمنی بدن را تقلیل داده و افراد را در مقابل شرایط فشار زا، آسیب پذیرتر می سازد. پس با حفظ خونسردی و رفتار هوشمندانه، ضریب ایمنی بدنمان را افزایش دهیم.

17- با آنهایی که دوستشان دارید و به شما آرامش می دهند، به صورت تلفنی مکالمه کنید.

18- خواب کافی و غذای سبک را تجربه کنید.

19- به منظور کاهش استرس، ورزش های خانگی را با رعایت اصول بهداشتی و به همراه اعضای خانواده تمرین کنید.

دکتر فرود بهرامی متخصص روان شناسی


مطلب پیشنهادی

نماهنگ 2/ایقانی ها و مقابله با کرونا…

نماهنگ/ایقانی ها و مقابله با کرونا… دیدارهای انگیزشی با علماء ومسئولین نظام و گزارش عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *